10 forskelle mellem B2B og B2C marketing
Selv om der er mange ligheder mellem B2C og B2B markedsføring generelt, er der nogle vigtige forskelle, især på sociale medier.
1. Marketere kan bruge branchens jargon til fremragende effekt på B2B-platforme, men til B2C skal tonen være i det mindste relateret til de fleste forbrugere – hvilket betyder færre buzzwords og (normalt) enklere sprog.
2. “Drive Matters”. B2B-publikum søger effektivitet og ekspertise, mens forbrugernes målgruppe er mere tilbøjelige til at søge tilbud og underholdning. Følgelig har B2B-købsprocessen tendens til at være rationelt og logisk drevet, mens forbrugernes valg typisk er følelsesmæssigt udløst (hvad enten der er sult, ønske, status eller omkostning).
3. B2B klienter ønsker at blive uddannet og forsynet med ekspertise. De ønsker ofte at ligne stenstjerner eller helte på arbejdspladsen takket være deres fremragende beslutninger. B2C kunder vil bare nyde sig selv, være tilfredse med deres køb og have det tilstrækkeligt til at opfylde de behov, der er nævnt i nr. 2.
4. Meget detaljeret indhold er påkrævet for B2B marketing. Det er et publikum, der forventer at blive taget hensyn til af et salgs- og marketing team. På den anden side behøver B2C sociale medier aktiviteter simpelthen at opfylde de grundlæggende behov for at være nyttige, humoristiske og delelige, hvilket ganske vist kan være lige så kompliceret.
5. Langtidsindhold tendens til at fungere for B2B, da et mærke eller en virksomhed skal bevise sin ekspertise og give sin målgruppe en grund til at købe ind. Forbrugerne har en tendens til at foretrække noget kort og snappy, især for lavere priser på B2C produkter.
6. En B2C-forbruger, der følger dit mærke, søger ikke nødvendigvis at opbygge et nært forhold til det. På den anden side ønsker B2B-publikum information og evnen til at opbygge et tæt samarbejde med mærker.
7. B2B-marketingfolk har en langt længere kommandokæde til at håndtere, da indkøb, regnskabsføring og deres overordnede ofte skal godkende indkøb. På den anden side gør en person typisk deres egne hurtige B2C-købsvalg – muligvis med den lille indflydelse fra andre via anbefalinger eller forslag.
8. B2B-købscyklussen er ofte langt længere end B2C-beslutningsprocessen. Derfor kræver det meget mere pleje og nøje opmærksomhed. B2C køber tendens til at tilfredsstille øjeblikkelige behov, mens B2B beslutninger er beregnet til at gennemføre langsigtede mål.
9. En kontrakt for et B2B-køb har tendens til at vare måneder eller endda år, hvilket gør det til en langt mere afgørende beslutning. Tværtimod kan den samlede B2C-cyklus være så kort som et par minutter afhængigt af produktet.
10. De to typer marketingfolk har særlige problemer. Ofte er det største problem, som B2B-marketingfolk har, mangel på indhold og tid til at skabe det. Dette adskiller sig fra B2C-marketingfolk, der hellere vil have et større reklame budget og andre måder at sprede ordet om deres produkter. Det har naturligvis en betydelig indvirkning på taktiske henrettelser.
Der er rigeligt fælles mellem B2B og B2C markedsføring, men disse væsentlige forskelle er afgørende for fagfolk, der arbejder på begge sider (eller begge sider) for at forstå, at de er så succesfulde som muligt. Men i slutningen af dagen, uanset hvilken side af B2B eller B2C opdele en marketingmedarbejder arbejder, er all markedsføring P2P – person til person – på trods af de eksterne forskelle.