5 B2C taktikker som booster din marketing strategi
Hvad har ændret sig i B2B?
Engang havde du aldrig set, at B2B-virksomheder brugte en sjov video om et produkt eller en industri. Alligevel er dette blevet normen for mange B2B-virksomheder – med stor succes! Andre traditionelt B2C værktøjer og metoder er blevet implementeret inden for B2B i de senere år.
Lad os stjæle nogle få sider fra B2C’s markedsføringsregelbog og opdag 5 måder, som B2B-marketingfolk kan opnå mere succes med B2C-taktik.
1. Markedsfør med følelse
I B2B marketing er det vigtigt at fokusere på produkter og fordele, men det er lige så vigtigt at få fat i følelserne hos dit publikum. Det hjælper med at skabe engagement og interesse.
Indrømmet, dette kan være lettere for B2C-marketingfolk – deres produkter er som regel følelsesorienterede fra starten. Men dette er ikke et helt udenlandsk koncept til B2B. Efter alt ønsker alle at forstå og inspirere. Du skal blot lære, hvilke følelser du ønsker at klare sig ind i.
2. Brug din virksomheds kultur
Hver virksomhed har sin egen kultur. Kulturen kan være baseret på en velgørende årsag, arbejdsstedsatmosfæren eller medarbejderkammeratskabet. Vær ikke bange for at fremhæve din kultur gennem din markedsføring.
Når du deler denne side af dit firma med dit publikum, humaniserer og udvikler du dit mærke. Det viser, at dit firma har en medfølende, humoristisk eller endog funky side. Du kan fremvise elementer i din kultur på din hjemmeside, blog og sociale medier.
3. Prisgennemsigtighed
Når folk indtaster en B2C hjemmeside, forventer de nemt at finde priser. Hvis de ikke kan finde priser med det samme, vil de fleste forbrugere gå til et websted, hvor de kan. Denne idé går også ind i, hvordan B2B-købere handler efter deres behov. De ønsker at se alt ud foran, uden at skulle ringe til en salgsrepræsentant og sidde gennem en salgsstigning.
Du kan hævde, at B2B-produkter og -tjenester er mere komplicerede og vanskelige at vedhæfte en nøjagtig pris til. Vær ærlig over dette, men giv grundpriser, som udsigterne kan forvente. Dette sætter køberne på lethed, at din virksomhed er på forhånd og ærlig.
4. Forenkle købsprocessen
Alle ønsker en strømlinet proces. B2C-marketingfolk har lavet en kunst ud af dette – hver købsbeslutning er lavet så enkel og brugervenlig som muligt. Tænk over, hvor nemt det er at købe på Amazon; Et klik, og du er færdig. Selvom denne nøjagtige tilgang kan være for forenklet for B2B-køb, får du ideen. Enkel er bedre.
Dette kan være mere kompliceret for virksomheder, der tilbyder løsninger på virksomhedsniveau, men du kan arbejde for at gøre det bedre. Selv små justeringer og forenklinger kan forbedre køberens oplevelse enormt.
For eksempel kan du i stedet for at indkalde i et bestyrelseslokale til at underskrive juridiske papirer, kondense det til et online juridisk dokument med en afkrydsningsfelt nederst for aftale? Hvis dette er muligt for dit produkt, vil dine kunder uden tvivl sætte pris på procesens lethed og enkelhed.
5. Tag flere risici
Det er på tide at smide den støvede styrebog ud og tænke uden for den begrænsende kasse, der er let at vænne sig til. Fra produktgodkendelse til kundeevaluering er der et væld af B2B-markedsføringsmetoder at opdage. Mange B2C-virksomheder har taget fat i en eventyrlig markedsstrategi, og deres kunder har svaret med deres påskønnelse.
For nogle få år siden brugte en håndfuld B2C-firmaer fortovskritikere til at skabe buzz omkring deres firma og produkter. Det var en gutsy-bevægelse på det tidspunkt, men det betalte sig på tre hovedmåder: Det skete en skare, blæste op på sociale medier og var temmelig billigt.