5 eksempler på B2C marketing strategier [med stor succes]
Ifølge en eMarketer-rapport oversteg B2C e-handelssalget i 2015 over 24 billioner dollars i verden. Denne svimlende mængde kan tilskrives antallet af detailhandlere.
eMarketer rapporterede også, at der var overalt mellem 12-24 millioner e-handelsforhandlere i verden. I lyset af denne stejle tendens skal B2C e-marketere være på toppen af feltet for at bryde i gennem til deres kudner.
B2C Marketing strategi med store resultater
Lad os se på fem B2C-marketingstrategier, der virkelig virker, samtidig med at du undersøger, hvordan du kan producere meget effektive resultater for din organisation:
1. Afhold kreative og spændende konkurrencer
Markedsholdet over på Frito Lay vandt stort ved at investere i kreative konkurrencer. Deres årlige “Do Us A Flavour” -konkurrence fortsætter med at bevise sin glans og succes. Kartoffelchipkonkurrencen, der startede i 2012, bad forbrugerne om at indsende nye smagsideer for en chance for at vinde $ 1 mio. Der er en grund til, at over 4 millioner smagsmeddelelser foretages hvert år. Konkurrencen viser sig som en af de mere succesrige B2C-marketingstrategier, fordi den udnytter forholdet mellem Lay og deres forbrugere. Konkurrencen fremhæver Lays tillid til deres publikum og den betydning, publikum har af mening på virksomhedens beslutninger.
2. Retargeting programmer
Nordstrom har altid været på frontlinjen i ekstraordinære kundeservicer. De tager dette fokus til det digitale rige i form af deres retargeting program. Forbrugere, der handler via digitale kanaler, er let distraheret, og er konstant berørt af afbrydelser, herunder telefonopkald, popup-vinduer, tekster, e-mails, chat-vinduer, listen fortsætter. Disse afbrydelser resulterer i et ekstremt stort antal forladte indkøbsvogne. B2C e-handel marketingfolk har værktøjer til at bekæmpe disse afbrydelser med store B2C marketing strategier. Nordstroms udløste e-mails (vist nedenfor) og cookie-drevne retarkeret annoncekampagner, der indsprøjtes i forbrugernes sociale medier, gør den overladte vogn svært at ignorere.
3. Medlemskabsprogrammer
Sephora, en luksuskosmetiske forhandler, der fører vejen i branchen, er et af de bedste eksempler på B2C-marketingstrategier. Sephora har et ekstremt effektivt medlemskabsprogram kaldet “Beauty Insider”. Medlemskabsprogrammet er et meritbaseret program, der adskiller forbrugerne i tre forskellige medlemsniveauer: Beauty Insider, VIB og VIB Rouge. Hvert niveau er vært for sit eget sæt eksklusive belønninger. Årsagen til, at denne B2C-markedsføringsstrategi er så effektiv, er, at de indfører visse årlige udgiftsbestemte tærskler, der skal nås for at øge medlemskabsstatus. Fordelene i det højeste niveau (VIB Rouge) er så tiltalende for forbrugerne, at det giver øget incitament til at bruge mere, så de kan bryde prisgrænsen.
4. Sociale medier
Forbrugerne ser gennemsnitligt over 3.000 reklamemeddelelser om dagen (Choice Behavior Insights Study). Når forbrugerne sætter sig ned for at se deres yndlings tv-show og annoncen går i stykker, går de hen til deres telefoner for en udsættelse. Forbrugerne ønsker ikke at se en mængde reklamemeddelelser på Twitter, men det er her, hvor eCommerce-forhandlere som NastyGal excel. NastyGal peber i humor og popkultur referencer til blødgøre deres annoncebeskeder, og en betydelig mængde markedsundersøgelser er tydelige, da deres messaging er spot-on for deres målmarked. Et nyligt infografisk frembringer den sande effektivitet af disse bestræbelser. Fordi NastyGal er vokset sådan en højt engageret tilhænger base, har de været i stand til at øge salget med over 500% fra år til år siden brandets start.
5. Ambassadørprogrammer
Meddelelserne på Lululemons ambassadørside læser: “Vores atlet-programmer understøtter et fællesskab af drevne atleter og inspirerende mennesker, der udnytter deres passion for at hæve deres lokalsamfund.” Der er godt 600 individer fremhævet på denne side med en meget bred geografisk placering , Koncentration og atletisk dygtighed. Lululemon har samlet en brand hær fra hele landet for at prædike deres praksis. Deres kernefilosofi er i “konstant at tænke på, hvordan vi kan forny vores proces, vores gear og vores sociale indvirkning, så vi kan hæve verden fra middelmådighed til storhed.” Lululemon gør en social effekt gennem dette ambassadørprogram, og det har bragt Selskabet er kommet tilbage fra konkursfarve (ca. 2014). Wall Street havde sine væddemål på Lululemon forsvinder i 2015, men det er nu 2016, og mærket er her for at blive, takket være nogle omlægninger i deres B2C marketing strategier og starten af deres ambassadør program.
Min sidste kommentar
De B2C-markedsføringsstrategier, der er vist her, har vist sig at give store resultater. Ved at implementere en af disse strategier kan B2C e-handelsmarkedsførere fortsætte med at vokse deres kundebase og yderligere dyrke stærkere forhold til nuværende kunder.