Brænder du inde med en genial forretningsidé?
Det kan være enormt frustrerende at gå og brænde inde med noget. Især hvis det er noget, som man er sikker på, kunne blive til noget godt! Vi lever heldigvis i en verden hvor næsten alt kan lade sig gøre. Så sent som i sidste uge sendte den excentriske opfinder og iværksætter Elon Musk en af sine Tesla biler ud i rummet. Din idé behøver jo ikke at være i samme omfang, men der gælder dog alligevel nogle af de samme regler for, hvad der skal til for at lykkedes. Læs med her, hvis du vil vide mere om, hvordan din idé kan gå fra tanke til handling.
Altid bevar gejsten
Det er absolut vitalt, uanset hvor dårlig det til tider kan gå, at bevare optimismen. Et gammelt udtryk går; Det handler ikke om, hvor mange gange du bliver slået ned, men i stedet om, hvor mange gange du rejser dig igen. Hvis du er overbevist om, at din idé er noget værd, så lad dig ikke kue, hvis der er andre, som skyder den ned.
SPARRING ER ALTAFGØRENDE
Du kan være nok så sikker på, at lige netop din idé kan blive den næste Cash Cow i en større virksomhed og give glæde til samtlige mennesker i din omverden – men der er langt fra idé til profit uden sparring fra relevante partnere. Del dine tanker med dine troværdige venner og bekendte i din omgangskreds og bevæg dig mod et konkret koncept, som du er sikker på kan give nytte og værdi til flere mennesker. Når du kommer længere i processen er det altafgørende at involvere potentielle købere da man sjældent kommer nogen vegne uden en kundebase.
Jeg kan se gode resultater efter jeg har sparret med unge iværksættere, når de efterfølgende eksekverer på de råd jeg giver, udtaler business angel, Casper Ravn-Sørensen
Hvis der er noget, der er interessant for investorer og kapitalydere er det nemlig en lukrativ idé bakket op af en større målgruppe. Her kan spørgeskemaer og interview fordelagtigt anvendes – test dit marked og kom videre i udviklingsprocessen.
HVAD DRIVER DIN INNOVATION?
Ideer og koncepter kan drives af diverse faktorer. Alt fra teknologi, pris og brugere mm. Det er vigtigt at affinde sig selv med, hvilke parametre der gør din idé konkurrencedygtig og hvad der er innovativt omkring den. Skriv dine tanker ned og formulér en forretningsplan. Det er altid fornuftigt at gøre sig klart, hvad man vil og hvor man vil hen. Desuden er det ofte et krav fra evt. samarbejdspartnere at have en forretningsplan, der kan præsenteres og forklare omfanget af projektet. Det er nemlig én ting at have en god idé og en helt anden ting, at formidle den. Lige såvel, som man i fodboldverdenen siger, at det er 20% talent og 80% arbejde at blive en succesfuld professional fodboldspiller.
FRA IDE TIL PRODUKT TIL MARKED
Diffusion er et populært begreb indenfor forretningsverdenen, og kendetegnes som processen, hvor en innovation kommunikeres gennem visse kanaler over tid til medlemmer af et socialt system. Dvs. hvordan skal ideen markedsføres? Det kan være alt fra mund-til-mund, nyhedsmedier, sociale medier og andre kanaler. Hvem henvender du dig til? Og hvem anvender dit produkt, eller har et forhold til det du laver? Karakterisér og fokusér på dem, som har størst nytte af din idé og tilpas din innovation derefter. Herefter kan man tænke over, hvordan ideen spredes og vokser. Det er typisk igennem din organisations relationer og interessenter såsom kunder, medarbejdere og personer fra omverdenen med interesse i dit produkt.
Ofte vil man kunne anvende 6 forskellige faktorer, der hhv. hæmmer eller fremmer din innovationsproces. Det er relative fordele, observerbarhed, testbarhed, kompatibilitet og opfattet risiko. Lad mig kort forklare, hvad det går ud på:
Din idé skal være bedre end den proces, produkt eller service som du erstatter. Det skal gerne kunne måles økonomisk eller socialt mht. prestige og jo mere køberen opfatter produktet som værende tilfredsstillende, jo hurtigere spredes ideen. Ideen skal være synlig og resultaterne være til at følge med i. Ideen spredes hurtigere alt efter, hvor sammenligneligt den er. Kan ideen testes og har du afprøvet den? Det er under alle omstændigheder fornuftigt! Desuden fremmer det processen, hvis ideen hænger sammen med eksisterende værdier eller erfaringer fra brugerne er det nemmere at implementere i en travl hverdag, der påvirkes af støj fra højre og venstre. Er ideen til at forstå og bruge? Der er stor forskel på dette alt efter, hvem man ønsker at sælge til. Sidst, men ikke mindst, skal usikkerheden og opfattet risiko omkring produktet gøres konkret, synligt og målbart overfor potentielle kunder. Mangler du penge til at komme i gang? Så lån penge. Det vil vise sig som en god investering.
KOM I GANG
Vi lever i verden, hvor alt går hurtigere for hver dag. Det er ingen nem vej til målet, men én ting er sikkert. Den, der aldrig våger, vinder intet. Hav artiklens pointer i baghovedet og ban vejen for dig og din idé. Hvem ved? Måske du ender med at leve i sus og dus resten af livet. Om ikke, så er du i hvert fald en erfaring klogere og hvis der er noget, der er attraktivt i vores moderne samfund er det kompetencer og erfaringer. Start hellere i dag end i morgen, og tag et skridt tættere på drømmen hver dag.