Hvad er Business to Consumer (B2C)
Mens handel mellem virksomheder refererer til forretningstransaktioner mellem virksomheder, er forretningsmæssigt forbrugsmodeller dem, der sælger produkter eller tjenester direkte til privatkunder. Ofte kaldet B2C, forbrugervirksomheder forbinder, kommunikerer og driver forretningstransaktioner med forbrugerne oftest via internettet. B2C er større end bare online detailhandel; Det omfatter online banking, rejsetjenester, online auktioner og sundhed og ejendomsområder.
Egenskaber
B2C-modellen fokuserer på direkte salg og markedsføring mellem en virksomhed og en forbruger via et e-handelswebsted. Et lavere købsvolumen af produkter med højere priser karakteriserer typisk B2C-virksomheder. Da modellen afhænger af individuelle transaktioner og eliminerer grossistkøberen, kan virksomheden opnå højere overskud, mens forbrugeren bruger samme beløb eller til tider mindre. B2C er effektiv for mindre virksomheder, da de enkelte forbrugere ikke er så bekymrede for virksomhedernes anerkendelse som de er ved at få produktet til den bedste pris.
Typer af B2C
I sin artikel om “Elektronisk handel til forbrugere”, der delvis er baseret på Sandeep Krishnamurths arbejde, deler Wikipedia B2C-handel i fem hovedkategorier: 1) direkte sælgere, 2) onlineformidlere, 3) reklamebaserede modeller, 4) community-baserede modeller, og 5) gebyrbaserede modeller. Disse kategoriseringer blander noget æbler og appelsiner, idet de sætter sideløbende strategier for distribution, positioner i salgskanalen og strategier, der tager sigte på at nå bestemte målgrupper. Således indeholder kategorierne synspunkter af B2C, der ikke nødvendigvis gensidigt udelukker.
Direkte sælgere er yderligere opdelt i e-tailers og producenter. E-tailers skibsprodukt fra deres eget lager og også, som Amazon.com gør, fra andres lagre ved at udløse leverancer. Fabrikanter (f.eks. Af software, computere) bruger internettet som salgskanal og undgår helt eller delvis mellemled. Internettet bliver således producentens katalog.
Mæglere udfører en mæglerfunktion. I disse tilfælde opfylder B2C-virksomheden rollen som en mellemmand mellem forbrugere, der besøger sit websted og virksomheder, som det repræsenterer. Mæglere leverer en bred vifte af tjenester til købere ved at samle attraktive arrays af produkter og sælgere ved for eksempel at lette transaktionens finansielle side.
Reklamebaserede modeller bruger højtrafik eller specialiserede steder for at tiltrække forbrugere ved at reklamere på disse websteder. Annoncering kan være “business”. Disse tilgange er identiske med traditionel markedsføring, men er specielt tilpasset til internettet. Højtrafikens tilgang lægger vægt på rene tal og tilbyder således produkter af bred interesse til medianprispoint. De, der anvender niche-tilgangen, er villige til at betale betydeligt for en prækvalificeret publikum med specifikke indkomst- og / eller interesseprofiler (sportsforeninger, konservative, ledere osv.).
Den samfundsbaserede model kan ses som en hybrid af de to reklamemetoder. De pågældende samfund er “chatgrupper” og interessegrupper med specifikke bekymringer. Således er websteder, der benyttes af computerprogrammører til udveksling af information – eller af gartnerehandelsrådgivning – gode steder for reklame software og hardwareprodukt til en gruppe, værktøjer og frø til en anden.
Gebyrbaserede modeller afhænger af værdien af det indhold, de præsenterer på internettet. Betalt abonnementstjenester eller pay-as-you-buy-tjenester er differentieringer inden for kategorien. Sidstnævnte tilgang anvendes f.eks. Af sælgere af enkeltartikler, hvoraf de viser dele eller et resumé som teasers; Den tidligere tilgang bruges til at sælge onlinebeskrivelser til tidsskrifter.
Fremtiden
Fremtiden for B2C ser ud til at være lyse. Denne form for handel kan stadig kun være i sin barndom og sandsynligvis vokse simpelthen fordi den er en bekvem form for indkøb, og også fordi truende stormskyer på energihorisonten hurtigt kan medføre en hurtig tur til butikken koster forbrugerne et ryddeligt beløb. Bladene i vinden, der tyder på tendensen, fremgår af den seneste historie med elektronisk detailhandel, mere end halvdelen af alle B2C.